Streiken i kirken er over

Partene har blitt enige i lønnsoppgjøret for kirkelig ansatte. Dermed er streiken over, og de streikende prestene i Nidaros vender tilbake til jobb.

Streiken i kirken er over

Streiken i kirkelig sektor startet lørdag 12. desember. 58 kirkelig ansatte har vært tatt ut i streik. Fem av disse er ansatt i Nidaros bispedømme.

De 10 organisasjonene som har vært i streik og arbeidsgiverorganisasjonen KA ble enige om opgjøret natt til mandag 11.januar. Dette er meklingsresultatet:

• Den økonomiske rammen for oppgjøret er 1,7 prosent. Det gis kronetillegg på mellom 1.400 og 1.800 kroner til fellesrådstilsatte i lønnsgrupper, og 0,3 prosents tillegg til de unormerte. For tilsatte i rettssubjektet Den norske kirke gis et tillegg til alle på 0,2 prosent. Alle tillegg gis med virkning fra 1. september 2020.
  • Alle ansatte i Den norske kirke skal over på samme tilleggslønnssatser. Et partssammensatt utvalg skal jobbe med innretningen av dette frem mot hovedtariffoppgjøret i 2022. En sentral nemnd skal avgjøre spørsmålet dersom partene ikke kommer til enighet om et felles system i forhandlingene.
  • Et partssammensatt utvalg skal foreslå tilpasninger i det eksisterende lønnssystemet på KA-sektoren, med særlig fokus på å finne fram til en hensiktsmessig innplassering av prestene, frem mot hovedtariffoppgjøret i 2022.
  • De fem laveste lønnsalternativene for kapellan, sokneprest og prostiprest tas permanent ut av bruk fra 1. mai 2021.
  • Det åpnes en egen lønnsgruppe for ansatte med krav om fire års utdanning pluss ett års nødvendig tilleggsutdanning (lønnsgruppe 4b).

22 fagforeninger har partsforhold til KA. 10 av disse har vært i streik. KA tar sikte på å forhandle ferdig med de resterende 12 fagforeningene snarest mulig. Deretter skal anbefalt resultat endelig godkjennes av alle fagforeningene og av KAs medlemmer. Først når uravstemningene er gjennomført med positivt utfall, kan resultatet iverksettes.