Visitas i Flatanger: Møtte kommuneledelsen

Kirkens samfunnsoppgave i Flatanger ble et naturlig tema da biskop Herborg Finnset møtte ordfører og administrative ledere i kommunen.

Biskopen møtte ordfører og administrativ ledelse i Flatanger. (Foto: Inge Torset)

Samarbeidet mellom kommune og kirke bærer lange tradisjoner, og er bredt i de ulike lokalsamfunn. Derfor er det en naturlig del av en bispevitas å møte kommunenes ledere, for å diskutere hvordan ulike samfunnsoppgaver kan løses i fellesskap. Da bispevisitasen i seks Namdalssokn onsdag 13. november beveget seg til Flatanger foregikk møtet på restauranten Zanzibar.

Biskopens formiddag i Flatanger besto ellers i å besøke ansatte og beboere ved Flatanger pleie- og omsorgstun, og å besøke Løvøy kirke og kirkeforening.  Løvøy kirke er en av de to kirkene i Flatanger sokn. Den aktive kirkeforeningen jobber for forskjønnelse av kirkebygg og kirkegård og dekker kostnadene ved inventarfornyelse eller kirkekaffe.

Senere på dagen fikk biskopen også møte elever og ansatte fra Lauvnes skole og Utvorda oppvekstsenter. Hun besøkte Vangen barnehage og et trosopplæringstilbud på Flatanger bibliotek. Og dagen ble avsluttet med møte med menighetsrådet i Flatanger og kulturkveld i Vik kirke.