Avsluttet visitas med å oppfordre til mangfold

Biskop Herborg Finnset oppfordret til å fortsette å arbeide med å åpne opp lokalkirken for mangfoldet, da hun avsluttet bispevisitasen i Leka.

Medvirkende under visitasgudstjenesten i Leka. Fra venstre: Sokneprest Donata Faustmann, biskop Herborg Finnset, Kristin Floa, Sylvia Wågheim, Beathe Mårvik, organist Fredrik Skreddernes og prost Håkon Daniel Beyer Olaussen. (Foto: Inge Torset)

- Vær frimodig i å tenke om kirka som et åpent hus med plass for livets mangfold, som annerledesrommet for alt det som hører livet til – som gudshus, kulturhus og samfunnshus – et livsnært og himmelvendt rom, sa biskop Herborg i sitt visitasforedrag, som avsluttet bispevisitasen i Leka.

I løpet av visitasdagene i namdalskommunen, har biskop Herborg fått besøke skole og barnehage, eldreinstitusjon og bedrifter. I tillegg har hun naturligvis deltatt på gudstjenester og hatt møter med ansatte og frivillige.

- I folkemøtet under visitasen møtte vi spørsmålet: Hvem er menigheten? Fra et av bordene kom det også et tydelig svar: «Menigheten – det er vi!» Menigheten er bygda. Bygda er menigheten. Menigheten er alle de som er døpt og som ønsker kirka som sitt sted og sitt livs fotfeste, som kjenner seg igjen i kirkas livstolking og ønsker en himmel over liv og hverdag, sa biskopen i sitt foredrag til lekværingene.

- Denne visitasen har vært et godt og spennende møte med et lokalsamfunn med tydelig særpreg og sterk vilje til å bygge framtid for alle. Vi har snakket tydelig og godt om kirkas rolle og plass i bygda, om kirka som trosbærer og håpsagent, tilstede i bygdas liv og i alle livets faser. Vi har snakket om kirka som samfunnsaktør, som sammen med alle gode krefter vil bidra til at Leka skal være et godt lokalsamfunn for alle, oppsummerte hun.