25. januar: Forsoning med skaperverket

Så min glede kan være i dere og deres glede kan bli fullkommen (Joh 15,11)

"Jesus og venen hans" Ikonet viser Jesus og ein egyptisk abbed frå ca. år 600 som heitte Menas. Biletet heng i dag i Louvre-muséet i Paris.

Bibeltekstene:

Kol 1,15-20         I ham blir alt holdt sammen

Mark 4,30-32     Lite som et sennepsfrø

Meditasjon

Kristushymnen i Kolosserbrevet inviterer oss til å være med å synge en lovprisning om Guds frelse som omfatter hele universet. Gjennom den korsfestede og oppstandne Kristus er det åpnet opp en vei til forsoning. Hele skapningen er bestemt til en fremtid med liv og fred.

Med troens øye kan vi se at Guds rike allerede er en virkelighet som er meget nær, men som ennå er bitte lite og knapt synlig. Det er lite som et sennepsfrø. Men det vokser. Den oppstandnes Ånd er virksom i vår ulykkelige verden. Ånden oppmuntrer oss til – sammen med alle mennesker av god vilje – å bli med på en utrettelig jakt etter rettferdighet og fred, og til å sikre at jorden igjen kan bli et hjem for alle skapninger.

Vi tar del i Åndens arbeid for at hele skapningen kan fortsette å prise Gud. Når naturen lider og mennesker er knust, blir vi invitert av den oppstandnes Ånd til slett ikke å miste motet, men tvert om til å bli med på å helbrede denne verden.

Kristus bringer noe nytt inn i livet som, selv om det er skjult, er et håpets lys for mange. Det er et kildespring av forsoning for all skapning og inneholder en glede som kommer fra langt utenfor oss selv: «… for at min glede kan være i dere og deres glede kan bli fullkommen». (Joh 15,11)

Ønsker du å feire det nye livet som Kristus gir ved Den hellige Ånd og la det leve i deg, blant oss, i kirken, i verden og i hele skaperverket?

Andre løfte som blir avlagt under bekjennelsen i Grandchamp-kommuniteten

Bønn

Treenige, hellige Gud,
vi takker deg for at du har skapt oss og elsker oss.
Vi takker deg for at du er nær blant oss i skaperverket.
Lær oss å se på verden med kjærlighet, slik du ser på den.
La oss med håp om dette bli i stand til å arbeide for en verden
der rettferd og fred kan blomstre,
til ære for ditt navn.