19. januar: Indre modning

«Bli i meg så blir jeg i dere» (Joh 15,4a)

19. januar: Indre modning

Bibeltekster:

Efes 3,14-21       Må Kristus bo i våre hjerter

Luk 2,41-52         Maria tok vare på alt dette i sitt hjerte

Meditasjon

Møtet med Jesus skaper lengsel etter å være sammen med ham og bli i ham: en tid da frukten modnes.

Jesus var et menneske akkurat som vi. Også han vokste og ble moden. Han levde et enkelt liv, rotfestet i skikkene som hørte til hans jødiske tro. I dette livet i Nasaret skjedde det tydeligvis ikke noe ekstraordinært, men hans Far ga ham næring.

Maria tenkte mye på det Gud lot skje, både i hennes og i sønnens liv. Hun tok vare på det i sitt hjerte. På den måten kunne hun litt etter litt få tak på mysteriet med Jesus.

Vi trenger også en lang tid for modning. Et helt liv for å ane dybden i Kristi kjærlighet. For å la ham bli i oss og vi i ham. Uten at vi vet hvordan, gjør Ånden det slik at Kristus bor i våre hjerter. Det er gjennom bønnen, ved å lytte til ordet, ved troens fellesskap med andre, og ved å gjøre det vi har forstått at vårt indre menneske blir styrket og modnet.

Det er når Kristus kommer inn i dypet i vårt indre at han kan trenge gjennom hjerte og sinn og nå inn i kroppen til vårt innerste vesen. Da vil vi også en dag oppleve dybden i nåden.

Fra The Sources of Taizé (2000) s 134

Bønn

Hellige Ånd,
la oss kjenne at Kristus er nær I våre hjerter
og glede oss over det som en hemmelig kjærlighet.
Gi næring til vår bønn,
gi oss lys når vi leser Bibelen,
bruk oss til din gjerning
slik at frukten av dine gaver tålmodig kan vokse i oss.