22. januar: Forvandlet av ordet

Dere er alt rene på grunn av ordet … (Joh 15,3)

"Jesus og venen hans" Ikonet viser Jesus og ein egyptisk abbed frå ca. år 600 som heitte Menas. Biletet heng i dag i Louvre-muséet i Paris.

Bibeltekstene:

5 Mos 30,11-20                 Ordet er deg helt nær

Matt 5,1-12                        Salige er dere

Meditasjon

Guds ord er helt nær oss. Det er en velsignelse og et løfte om salighet. Hvis vi åpner våre hjerter, taler Gud til oss og forvandler tålmodig det som dør i oss. Han fjerner det som hindrer vekst av et virkelig liv akkurat slik vinbonden beskjærer vintreet.

Om vi regelmessig mediterer over en bibeltekst, alene eller i en gruppe, blir vi preget av det. Mange kristne ber saligprisningene hver dag. Saligprisningene åpenbarer en lykke for oss som er skjult fordi den ennå ikke er oppfylt. Det er en lykke som ligger bortenfor lidelse. Salig er de som er berørt av Ånden og ikke lenger holder tilbake sine tårer, men lar dem strømme, og slik finner de trøst.

Når de oppdager det kildespringet som er gjemt i deres indre landskap, vokser det i dem en hunger etter rettferdighet og en tørst til å engasjere seg sammen med andre for en verden i fred.

Vi er stadig kalt til å fornye vårt engasjement for livet gjennom tanker og handlinger. Noen ganger kjenner vi allerede her og nå velsignelsen som vil bli oppfylt ved tidens ende.

Be og arbeid så Gud kan råde.
                La Guds ord gjennom dagen din
                puste liv i arbeid og hvile.
                Ta vare på en indre ro i alle ting
                så du kan hvile i Kristus.
                Bli fylt av saligprisningenes ånd
                Glede, uskyld og nåde.

Disse ordene resiterer søstrene i Grandchamp-kommuniteten daglig

Bønn

Velsignet er du, vår Gud, og Far
for ordet du har gitt oss gjennom Den hellige skrift.
Velsignet er du for ordets gjenskapende kraft.
Hjelp oss å velge livet
og led oss ved din Ånd
så vi kan oppleve saligheten
du så gjerne vil dele med oss.