23. januar: Ta imot andre

Gå og bær frukt, en frukt som varer (Joh 15,16b)

"Jesus og venen hans" Ikonet viser Jesus og ein egyptisk abbed frå ca. år 600 som heitte Menas. Biletet heng i dag i Louvre-muséet i Paris.

Bibeltekstene:

1 Mos 18,1-5      Abraham tar imot engler ved Mamres eikelund

Mark 6,30-44     Jesus fikk inderlig medfølelse med folkemengden

Meditasjon

Om vi lar oss bli fornyet av Kristus, vil hans kjærlighet vokse i oss og bære frukt. Når vi ønsker andre mennesker velkommen, er det en konkret måte å gi uttrykk for kjærligheten i oss.

Jesus tok imot mennesker han møtte. Han lyttet til dem og lot dem røre ved seg uten at han ble redd for deres lidelser.

I evangeliefortellingen om da Jesus gjorde fem brød til mat for fem tusen mennesker, hører vi at Jesus fikk inderlig medfølelse med alle disse menneskene som hadde samlet seg. Han vet at hele mennesket trenger næring, og at bare han kan stille sulten og tørsten for dem. Men han vil ikke gjøre det uten disiplene sine, uten at de gir ham gir ham det de har. Utgangspunktet er fem brød og to fisker.

På samme måte tar han i dag oss og gjør oss til medarbeidere for sitt betingelsesløse omsorgsprogram. Noen ganger er noe så ubetydelig som et vennlig blikk, et åpent øre eller vårt nærvær nok til at et menneske kjenner seg velkommen. Om vi bruker våre evner for Jesus, vil han bruke dem på overraskende måter.

Da ser vi hva Abraham gjorde. For det er ved å gi at vi tar imot. Det er når vi tar imot andre, vi blir rikelig velsignet.

Det er Kristus selv vi tar imot i en gjest.

The Rule of Taizé in French and English (2012) s 103

Vil menneskene vi tar imot dag etter dag i oss kunne finne kvinner og menn som speiler Kristus?

The Sources of Taizé (2000) s 60

Bønn

Jesus Kristus,
Vi vil så gjerne kunne ta imot
søstre og brødre som er med oss.
Du vet hvor ofte vi kjenner oss hjelpeløse
i møte med deres lidelser,
men du er der alltid før oss,
og du har allerede tatt imot dem
 i din barmhjertighet.
Tal til dem gjennom våre ord,
gi dem hjelp gjennom våre gjerninger
og la din velsignelse hvile over oss alle.