24. januar: Vokse i enhet

Jeg er vintreet, dere er greinene (Joh 15,5a)

"Jesus og venen hans" Ikonet viser Jesus og ein egyptisk abbed frå ca. år 600 som heitte Menas. Biletet heng i dag i Louvre-muséet i Paris.

Bibeltekstene:

1 Kor 1,10-13 + 3,21-23                 Er da Kristus blitt delt?

Joh 17,20-23                                      Slik vi er ett

Meditasjon

Kvelden før han døde ba Jesus om enhet blant dem som Far hadde gitt ham: «..at de alle skal være ett … for at verden skal tro». Når vi er forenet med ham som grenene med vintreet, er det den samme sevjen som strømmer gjennom ham og oss og gir oss liv og kraft.

Alle kristne tradisjoner forsøker å føre oss til troens kjerne: fellesskap med Gud gjennom Kristus i Ånden. Jo mer vi lever sammen i dette fellesskapet, desto mer blir vi knyttet til andre kristne og til alle andre mennesker. Paulus advarer oss mot en holdning som allerede hadde truet enheten blant de første kristne. Slik er det når noen opphøyer sin egen tradisjon til skade for enheten i Kristi kropp. Da blir forskjellene årsak til splittelse istedenfor til gjensidig berikelse. Paulus hadde en meget omfattende visjon: «Alt hører dere til, men dere hører Kristus til, og Kristus hører Gud til». (1 Kor 3,22-23)

Kristus ønsker vi skal gå på veien som fører til enhet og forsoning. Derfor skulle vi forene vår bønn med hans: «… at de alle må være ett … for at verden skal tro». (Joh 17,21)

Du må aldri avfinne deg med anstøtet i splittelsen mellom kristne som gjerne bekjenner nestekjærlighet, men likevel holder seg for seg selv. La enheten i Kristi kropp bli din egen kampsak.

The Rule of Taizé in French and English (2012) s. 13

Bønn

Hellige ånd,
Kom med din livgivende ild
og din milde vind og bli i oss.
Vekk igjen opp gløden for enhet i oss
så vi kan bli bevisst
det båndet som forener oss i deg.
La alle som har kledd seg i Kristus ved dåpen
forenes så de sammen kan bære vitnesbyrd
om håpet som holder dem oppe.