Kreative kirker i krevende tider

Hvordan kan vi være kirke når vi ikke kan være sammen i kirken? Det er den store utfordringen for alle menigheter lokalt. Noen er engstelige og redde, andre syke eller ensomme. Behovet for kirken er kanskje større enn på lenge. Mange av menighetene i Oslo bispedømme er aktive og kreative på sosiale medier og nettsider for å møte folks behov for en aktiv kirke i en krevende tid.

Menighetene i Oslo bispedømme har et bredt tilbud på nettet og sosiale medier når vi ikke kan møtes i kirken. Foto: Kfio luftfoto

Prester, diakoner, kateketer, kantorer, barne- og ungdomsarbeidere og ikke minst frivillige bruker mobiltelefonen flittig og legger ut «arrangementer» og prekener og hilsener og små konserter på facebook og instagram. En stor del av Oslo befolkning bor alene og har liten eller ingen kontakt med andre i disse dager. Aldri har telefonen vært brukt så hyppig av diakoner og prester. Mange barn er hjemme og trenger og aktiviseres. Flere menigheter legger ut babysang, søndagsskoler og andre ting for barn.

Kirken nasjonalt legger ut veldig mye bra stoff; andakter, prekener og annet, på nettet og på facebook.

Hvis du følger lenken nedenfor, skal vi jevnlig legge ut informasjon og historier om noe av alt det menighetene i Oslo bispedømme gjør.