Bønnens kraft

Jeg ber når noen er syke, sier en ungdom. Jeg takker for gode dager, forteller en voksen med tøff fortid. Se videoer og tanker om bønn her.

Bønnens kraft

Bønn er viktig for mange. Men, hva er bønn egentlig?

Stephanie Dietrich Bønn er kommunikasjonen mellom Gud og mennesket. I bønnen relaterer vi oss selv til noe guddommelig, noe utenfor oss selv. På denne måten løfter bønnen oss utover oss selv - i vissheten om, eller i det   minste i håpet om, at det er noen der som er sammen med oss, til stede for oss og som lytter til oss. Dermed kan bønnen bli et rom der vi finner styrke, trøst og gudsnærvær, i gode og vonde tider, forklarer Stephanie Dietrich, professor ved Diakonhjemmet.

Åpen holdning

Dette møtet mellom menneske og Gud skjer med og uten ord, og er noen ganger kanskje bare en åpen holdning til at Gud kan møte oss på helt uventete steder og på uventet vis, i tillegg til gjennom ord og sakrament, sier hun.

Hva ber du om i din hverdag? spurte vi folk som gikk i Oslos gater en desemberdag. Se hva de svarte!

  

Vil du lese om bønnen Jesus lærte oss? Da kan du lese denne saken.

Gud som holder i verden

I den kristne tradisjonen går menneskers bønn til den treenige Gud. Når vi ber, så ber vi til Gud som har skapt alt og alle. Gud holder i verden, og er den som fortsatt skaper.

– Gud går inn i verden og har del i menneskenes kår, når Gud blir mennesket i Jesus Kristus, forklarer Dietrich.

– Jesus selv blir til forbilde for menneskene gjennom sin egen bønnepraksis og oppfordring til oss å be. Gud den hellige Ånd ber i oss, ifølge det nye testamentet - selv når vi ikke selv makter å be lenger og ikke finner ord.

Glede, klage eller takknemlighet

Bibelens største bønnebok, salmenes bok, viser hvordan bønnen kan romme alt, minner Dietrich om.

– Der er det lovsang og glede, takknemlighet, forbønn, og ikke minst klage. 

Dietrich sier at et viktig aspekt ved bønnen er at kirken som «fellesskapet av de troende» bærer den enkeltes bønn, også når enkeltmennesket kanskje ikke er i stand til å be.

– Hvis man ser på bønnen som et sted, der Gud og mennesket settes i en relasjon og kommuniserer, og et sted der mennesket får komme som det er, så blir det tydelig at bønn gir utrykk for diakoniens hovedanliggende: å bidra til gode relasjoner mellom Gud og mennesker, mellom mennesker, og mellom mennesker og skaperverket.

Se velsignelsen, som i Bibelen står skrevet i 4. Mos 6, 24-26, i denne videoen!

 

Bønnen som bærer

Dietrich løfter frem bønnen Jesus selv lærte oss som en ekstra viktig bønn for mange.

– I møtet med syke og døende mennesker opplever vi ofte at Fader vår får en viktig rolle. Når livet går mot slutten, og alt det unødvendige skrelles av, blir slike kjernetekster i kristendommen ekstra viktige for mange, som en trygg grunn og et ankerfeste.

– For meg personlig er kirkens liturgiske bønnespråk svært viktig. Kirkens liturgier har vokst ut av en 2000-årig tradisjon. De bygger på en bibelsk og kirkelig tradisjon, som kan bære den enkeltes bønn og bønnespråk, helt uavhengig av min egen tro, og min evne til å be selv. Fellesskapets bønn bærer den enkeltes bønn. Det er ikke jeg som trenger å bære bønnen, men bønnen som bærer meg, sier Dietrich.

Mange spør om forbønn

Her kan du se gatepresten i Oslo fortelle hva han ber for og om. Når mennesker kommer i kontakt med ham på gata, ser det ofte for å spørre om forbønn.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"