- Håndvask er evangeliet i praksis

Sokneprest Rosemarie Rustad Stakston syns det er sterkt å se den store vaskedugnaden vi står i. Hun siterer Hans Børli i denne refleksjonen: «Du og jeg er ikke rette ord å si. Verdens håp er dette vesle ordet vi.» 

Rosemarie Rustad Stakston er sokneprest i Fåberg. Foto: Joakim Mangen.

Hallo på do

«Hallo på do. Ja for det er jo her jeg er nå. Vet du hva? Det er viktig å vaske henda sine for å holde seg frisk.» Ordene kommer fra en oransje figur med snabel på TV-skjermen. I forsøket på å kombinere hjemmekontor og småbarn har barne-TV stått på mer i det siste. Fantorangen kommer med et nytt budskap til de minste barna nå; det er viktig å vaske henda. Denne annerledestiden vi lever i nå preger i mer eller mindre grad livene til oss alle. Den preger alt fra årets påskefeiring til innholdet i barne-TV 

 Nå er vi i den stille uke. Vi følger Jesus i hans siste dager. På palmesøndag kom Jesus til Jerusalem. Hva som skjer på mandag, tirsdag og onsdag får vi ikke vite, før vi kommer til skjærtorsdag og langfredag. Vi er i dag på onsdagen, men dagens bibeltekst hører kronologisk til på skjærtorsdag. Skjærtorsdag er en dag med mange temaer. Jesu siste måltid med disiplene. Innstiftelsen av nattverden. Judas sitt svik. Og ikke minst fotvaskingen. Det er sistnevnte tema som dagens bibeltekst handler om.  

Ber oss vaske føtter

Sistnevnte tema har også gitt navn til denne torsdagen. Skjær kommer fra gammelnorske «skir» som betyr ren. Jesus tok på seg en tjenerskikkelse denne dagen og vasket disiplene sine føtter. Etter å ha gjort det sa han til dem:  

Når jeg som er herren og mesteren, har vasket deres føtter, da skylder også dere å vaske hverandres føtter. Jeg har gitt dere et forbilde: Slik jeg har gjort mot dere, skal også dere gjøre. Sannelig, sannelig jeg sier dere: Tjeneren er ikke større enn herrens sin, og utsendingen er ikke større enn han som har sendt hamJoh.13,14-16 

Jesus ber oss om å gjøre slik han gjorde. Vaske hverandres føtter. Tjene og være et medmenneske for hverandre. I det siste synes jeg vi har sett dette. Sett evangeliet i praksis. Fotvask har vi ikke hørt så mye om, men håndvask er derimot et stort tema. Håndvasken er et eksempel på hvordan vi som medmennesker prøver å begrense smittespredningen, og ved det verne om de menneskene som er utsatt for å bli alvorlig syke om de skulle få viruset. Det er sterkt å se evangeliet i praksis. At vi alle som medmennesker vil ta vare på hvert enkeltmenneske. Det er som vi har innsett det lyrikeren Hans Børli avslutter med i diktet «Ord til meg sjøl»; 

«Du og jeg er ikke rette ord å si. Verdens håp er dette vesle ordet vi.»  

Samles i Herrens bønn

På TV-skjermen fortsetter Fantorangen å lære barna om håndvask. Når man bør vaske henda og hvordan det skal gjøres. Et tips som mange kirker har delt for å gjøre håndvasken lang nok, er å be Herrens bønn samtidig. Jesus lærte ikke bare disiplene hvordan de skulle vaske hverandres føtter, han lærte dem også å be.  Jesus sa at Gud vet hva vi trenger før vi ber om det. Han lærte derfor disiplene en fast bønn som man like gjerne kan be. Jeg synes det er fint å tenke på at denne bønnen blir bedt over hele verden på alle slags språk. Vi ber den hver gang vi er samlet for Gud, om det er gravferd, bryllup, gudstjeneste eller dåp.  

Vi kan ikke samle oss for Gud i kirkebygget denne påska, men på hvert vårt sted kan vi alle be Herrens bønn, med eller uten håndvask til.  

Vår far i himmelen! 

La navnet ditt helliges. 

La riket ditt komme. 

La viljen din skje på jorden 

slik som i himmelen. 

Gi oss i dag vårt daglige brød, 

og tilgi oss vår skyld, 

slik også vi tilgir våre skyldnere. 

Og la oss ikke komme i fristelse. 

Men frels oss fra det onde. 

For riket er ditt 

og makten og æren i evighet. Amen 

 

Dagens bibeltekst i sin helhet er Johannes 13, 1-17 

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"