Organisering i kirken i Oslo

Oslo bispedømmeråd har med bakgrunn i endringer i befolkningsutviklingen i Oslo og ressurssituasjonen i begge arbeidsgiverlinjer – Oslo bispedømmeråd og Kirkelig fellesråd i Oslo (KfiO) - iverksatt et arbeid med struktur og organisering av kirken i Oslo.

Organisering av menighetene i Søndre Aker prosti:

Vedlegg: Høringsinstanser

Vedlegg: Høringsbrev

Vedlegg: Høringsnotat

Vedlegg: Vedtak i Oslo bispedømmeråd 10.11.2014

Vedlegg: Statistikk fra Søndre Aker prosti

Organisering av Søndre Aker prosti, sak 82/14 i Oslo bispedømmeråd

Organisering av menighetene i Vestre Aker og Nordre Aker prostier:
Vedtak i Oslo bispedømmeråds møte 19. juni - organisering av kirken i Nordre Aker og Vestre Aker prostier

Organisering av kirken i Nordre Aker og Vestre aker prostier - OBDR sak 50/14 Høringssvar: Omorganisering i Nordre Aker og Vestre Aker prosti
Høringssvar fra Nordre Aker prosti
Høringssvar fra Vestre Aker prosti

Høringsnotat: Omorganisering i Nordre Aker og Vestre Aker prosti
Høringsnotatet er nå sendt ut til høringsinstansene, med høringsfrist 20. mai
Høringsbrev utsendt 2. april 2014
24.03.2014 Oslo bispedømmeråd, vedtak: Forslag til endringer
Saksfremlegg om organisering av Nordre Aker og Vestre Aker prosti
Vedlegg: Statistikk Nordre Aker prosti
Vedlegg: Statistikk Vestre Aker prosti
Vedlegg: Innspill fra menighetene i Nordre Aker prosti
Vedlegg: Innspill fra menighetene i Vestre Aker prosti
Vedlegg: Notat fra KfiO - økonomi
Vedlegg: Roder og livssynssmessig utvikling

Bispedømmerådet har behandlet saken om organisering av kirken i Domprostiet og Østre Aker prosti i flere møter. På bispedømmerådets møte 25.2.2013 fattes vedtak om organisering av menighetene i Sentrum/St.Hanshaugenområdet. De aktuelle menighetene og samarbeidspartnere har gitt sine uttalelser om saken.  Høringsvarene som ble samlet inn i juni 2012 i henhold til Kirkeloven § 11 , følger saken fram til behandling på bispedømmerådets møte. (se lenke nedenfor under "Høringssvar og saksdokumenter 2012").

Omorganisering av menighetene i Sentrum/St.Hanshaugenområdet:

Du kan laste saksfremlegg med vedlegg, og andre aktuelle dokumenter i saken her:
Saksfremlegg - Organisering av kirken i Domprostiet
Notat til konsultasjon 9.januar 2013
Rodekart - utsnitt
Vedrørende organisering for menighetene i  Sentrum/Sankthanshaugen
Uttalelse fra domkirkeforvalter

Uttalelse fra kirkeforvalter i Domprostiet

I sakspapirene henvises det til at det søkes om å utvikle Domkirken som nasjonal- og katedralkirke, og at det søkes om å opprette et eget katedralråd som en forsøksordning. Les saksutredningen til obdr møtet 17.12.12 for mer informasjon.

Saksutredning 17.12.12

Det vises også til rapporten datert 19. mars 2012 «Organisering av kirken i Oslo Anbefalinger om endringer i struktur og organisering i Domprostiet og Østre Aker prosti».

Endelig rapport fra Oslo bispedømmeråd, 19. mars 2012

Oslo bispedømmeråd gav i møte 19.desember 2011, sak OBDR 86/11, sin tilslutning til mål, premisser, kriterier og virkemidler for arbeidet med endret struktur og organisering, se kapittel 5 i rapporten. I møte 26.mars 2012, sak OBDR 25/12, vedtok rådet forslag til endringer i struktur og organisering i Domprostiet og Østre Aker prosti. Tilsvarende endringer vil bli gjennomført i alle prostiene i bispedømmet i løpet av 2012 og 2013. Den 25. februar 2013 er det organisering av menighetene i Sentrum/St.HansHaugen som skal behandles.

Høringssvar og saksdokumenter 2012

I henhold til Kirkeloven § 11 ble forslagene om endring av strukturen i Østre Aker prosti og Domprostiet sendt ut  på høring til berørte menigheter i juni 2012. Forslagene var også sendt ut til høring til prosten, Kirkelig fellesråd i Oslo og Oslo kommune med svarfrist 25.juni 2012, med merknad om at beslutning vedrørende endringer av prostinavn og plassering av prostesete tilligger Kirkedepartementets myndighet.

Saken var oppe til behandling i bispedømmerådet 17.september 2012.Oslo bispedømmeråd gav i møte 19.desember 2011, sak OBDR 86/11, sin tilslutning til mål, premisser, kriterier og virkemidler for arbeidet med endret struktur og organisering, se kapittel 5 i rapporten. I møte 26.mars 2012, sak OBDR 25/12, vedtok rådet forslag til endringer i struktur og organisering i Domprostiet og Østre Aker prosti. Tilsvarende endringer vil bli gjennomført i alle prostiene i bispedømmet i løpet av 2012 og 2013.

.Bispedømmerådet ba høringsinstansene også om å uttale seg om helheten i forslaget til struktur og organisering - siden mål, premisser, kriterier

Høringsdokument - Organisering av kirken i Oslo - Domprostiet og Østre Aker prosti
Endelig rapport fra Oslo bispedømmeråd, 19. mars 2012
Vedtak Oslo bispedømmeråd 26. mars 2012